Street Food om Søerne 2023

Hvad bør vi som spisende mennesker lægge vægt på, når vi bevæger os rundt blandt kulørte madboder og snuser til krydderier og kulturer fra hele verden? Er det autenticitet, håndværk, præsentation, kendskab til råvarerens oprindelse eller noget helt femte, der får os til at vælge den ene bod frem for den anden? Er det i sidste ende fornuften eller følelserne, der løber af med os?

Foto: Agnes Saaby Thomsen for Street Food om Søerne

Dette er blot nogle af de spørgsmål, som vi i Kitchen Collective har reflekteret over under dette års Street Food om Søerne. Kitchen Collective er nemlig en aktiv del af festivalen, da Kitchen Collectives stifter Mia Maja Hansson også er medskaber af Street Food om Søerne, og vi bidrager derfor til festivalens juryarbejde og kommunikation.

Selvom ovenstående spørgsmål ikke kan besvares entydigt, er det dog alligevel interessent at spørge sig selv om netop det, når man sætter sig i en situation med så mange muligheder, som man bl.a. gør på Street Food om Søerne. For måske kan en bevidsthed om og en opmærksomhed på egne præferencer og værdier hjælpe en på vej, hvis man er typen, der synes, at det er lidt overvældende at have over 40 forskellige valgmuligheder.

En mangfoldig madscene

Festivalen blev i august afholdt for sjette gang og fandt som altid sted rundt om Peblinge Sø i hjertet af København, hvor høj sol og godt 45 forskellige boder dannede rammerne for fire dages fejring af en fælles kærlighed til street food. Street Food om Søerne er sat i verden for at fremme og hylde en mangfoldig madscene ved at samle både madiværksættere, mindre restauratører og større gastronomer og dermed bidrage til, at kulturen omkring street food i København udvikler sig i en retning, der indbefatter både kvalitet, originalitet og bæredygtighed.

Foto: Agnes Saaby Thomsen for Street Food om Søerne

 Lad os hylde dem, der gør det særligt godt!

Det er vigtigt at hylde og fremhæve dem, der gør det særligt godt, fordi vi tror på, at vi skaber forandring via inspiration og begejstring. Derfor var der igen i år nedsat en helt særlig jury, som bestod af en lang række entusiastiske og kompetente madpersonligheder. Juryen bestod i år af Mikkel Sander, Barbara Juul Hansen, Ditte Ingemann, Louise Køster, Marie Sainabou Jeng, Gorm Wisweh, Mette Martinussen, Francis Cardenau og Victor Cardenau. Med Street Food om Søerne gør vi vores for, at kulturen omkring street food udvikler sig i en retning, der er til inspiration for resten af verden, og her er det vores klare overbevisning, at juryens kritiske smagsløg og tilstedeværelse bidrager positivt til at skubbe til denne udvikling.

Hvert år skifter juryens fokus og kriterier for, hvad der vigtigt at hylde og fremhæve, og det var derfor også nogle af de indledende spørgsmål, der gik igen, da juryen skulle forsøge at finde fælles grund og nedsætte de kriterier, som skulle danne grundlaget for årets prisuddeling.

Foto: Agnes Saaby Thomsen for Street Food om Søerne

Fælles for alle jurymedlemmerne var, at en opmærksomhed og bevidsthed omkring klima og bæredygtighed skulle være til stede, og det var altså et kriterie, som de færreste var villige til at gå på kompromis med. Det næste punkt omhandlende kendskab til råvarernes oprindelse, og flere af juryens medlemmer var særligt var optaget af, hvorvidt råvarerne var økologiske eller var produceret lokalt, samt hvilke overvejelser de pågældende street food’ere havde haft om netop det valg. Der var også flere, der påpegede, at de gerne så en stor diversitet på tallerknen, at grøntsagerne spillede en væsentlig rolle, samt at der gerne måtte være et bredt vegetarisk udvalg til stede.

Foruden at smagen selvfølgelig skulle sidde i skabet, og håndværket skulle være i orden, var der også bred enighed om, at maden skulle have et formål – den skulle fortælle en historie, pirre til sanserne og vække følelser. For vi spiser ikke kun med vores mund og øjne. Vi spiser i lige så høj grad med vores følelser og vores samvittighed. Mad har nemlig potentialet til at samle mennesker og fortælle historier, og nogle gange er det netop kærligheden og nærværet, der udgør den ‘je ne sais quoi’ – det som vi ikke kan placere eller putte en finger på, men som alligevel får det til at smage lige dét bedre, og får vores smil til at blive dét bredere.

Mad er så meget mere end en kilde til mæthed – det er sanser, følelser, kultur og relationer – og det har et kæmpe potentiale til at forandre verden og gøre den til et bedre sted. Ved at skabe festivaller med mad og mennesker i fokus kan vi samle og skabe fællesskaber og derved vise de hårdtarbejdende madfolk, at de har kollegaer, selvom de er selvstændige.

 

En ny pris på højkant

Selvom Street Food om Søerne primært arbejder for at fremme en mangfoldig madscene, er det vigtigt ikke at glemme, at mangfoldigheden og alsidigheden også skal følge med ned i glassene, når tørsten skal slukkes, ønsket om at udfordre smagsløgene skal imødekommes, eller nysgerrigheden på at prøve nye drikkevarer skal stilles.

Selvom det bryder med den norm, der er blevet skabt inden for festivalkulturen, hvor der typisk er én aktør, der alene sidder på et helt marked – eksempelvis leveringen af øl – er det netop dét, som Street Food om Søerne ønsker at gøre.

Foto: Agnes Saaby Thomsen for Street Food om Søerne

Der skal gives plads til de nye og mindre drikkevareproducenter, så de kan få mulighed for at vise sig frem og prøve kræfter med et større format, men den gængse forretningsmodel for festivaler gør ofte den manøvre svær og risikabel. Læringerne fra Street Food om Søerne er en anden, og det viste sig faktisk, at folk køber flere drikkevarer, når der er flere forskellige at vælge mellem. Samtidig skaber det muligheden for, at en gruppe mindre aktører, der som regel ikke selv ville have ressourcerne til at være ene leverandør til en festival, kan få en plads på festivalerne.

Af denne grund besluttede dette års jury også, at det var tid til at tilføje en ny pris til årets prisuddeling – nemlig ’Årets bedste drikkevare’.

 

Sammen kan vi skabe fyrtårne

Ved at afholde en festival indtager vi en position og tager ansvar for at vise en bredde og styrke den kritiske bevidsthed, så vi kan blive bedre til at stille os selv og hinanden de gode spørgsmål, og vi kan inspirere til at tage bedre og mere reflekterede valg – både når vi handler, laver mad derhjemme eller går ud og spiser. Sammen kan vi skabe fyrtårne, som kan gå forrest, og som vi kan lære af, hvis blot vi er nysgerrige og villige.

Bevidsthed, bæredygtighed, den gode fortælling, følelser og fælles ansvar er altså blot nogle af de nøgleord, som et udvalg af tidens inspirerende madpersonligheder lægger vægt på, når de bevæger sig rundt i det brogede madlandskab og smager sig gennem verden.

 

Har du tænkt over, hvad der betyder noget for dig?

Og har du kriterier for det, du spiser?

Previous
Previous

Kitchen Collective underviser morgendagens iværksættere

Next
Next

Ildsjæle bygger til fællesskab og fylder tomme bygninger med liv