Kitchen Collective underviser morgendagens iværksættere

I Kitchen Collective arbejder vi med viden om og formidling af madiværksætteri. Vi underviser og inspirerer på en lang række uddannelsesinstitutioner – alt fra folkeskoler, erhvervsskoler, højskoler, professionsbachelorer og universiteter.

Foto: Agnes Saaby Thomsen for Kitchen Collective

Åbenhed bidrager til udvikling

Vi tror på åbenhed, transparens og generøsitet bidrager til bæredygtig udvikling, og derfor deler vi også gerne ud af vores arbejde i og omkring Kitchen Collective. Vi  har en ambition om at danne skole inden for bæredygtigt madiværksætteri, og vi betragter os selv som en værdig kapacitet inden for viden om madfællesskaber, strømninger og tendenser blandt madiværksætteri og bæredygtige forretningsmodeller, og det er vigtigt for os at give disse indsigter og erfaringer videre. 

Foto: Agnes Saaby Thomsen for Kitchen Collective

Kitchen Collectives viden er kollektiv og består af alle de levede erfaringer, der findes blandt vores kitcheneurs, som de dels sætter i spil for hinanden, men som de også deler med de elever og studerende, der besøger os. I Kitchen Collective samler vi madfolk, der har holdninger og holdånd, og som har lyst til at dele ud af sig selv og bidrage til at skabe et trygt og godt fællesskab med andre ligesindede.

I Kitchen Collective er vi så heldige at have flere uddannelser og kurser, som kommer og har forløb hos os igen og igen. Det er blandt andet unge madinteresserede elever fra Suhrs Højskole, fremtidens kokke og smørrebrødsjomfruer fra Hotel og Restaurantskolen, nuværende og tidligere elever fra DIS – Study Abroad In Scandinavia samt kommende kostvejledere og ernæringseksperter fra uddannelsen Ernæring og Sundhed, der gennem både korte og længere forløb bliver præsenteret for den måde at gøre og tænke iværksætteri på, som Kitchen Collective arbejder for at fremme og udbrede.

Iværksætteri er en metodik

Det er især filosofien omkring åbenhed og generøsitet, der gennemsyrer undervisningen, når Mia Maja Hansson inspirerer til, hvordan man får gode idéer, og derefter hvordan man tester, om idéen overhovedet er god. For her er pointen nemlig, at man aldrig bliver bekræftet i, om idéen er god, hvis man ikke deler den eller prøver den af på nogen. Og er man madiværksætter, er det vigtigt at inddrage spisende mennesker i hele processen, og ikke først når man selv mener, at produktet er færdigt og klar til at blive vist til verden – for så sker det måske aldrig. I Kitchen Collective tror vi på, at mad bliver udviklet sammen med spisende mennesker.

Der findes ligeså mange forskellige måder at være iværksætter på, som der findes mennesker, men ifølge Mia Maja er det en meget entydig måde, som iværksætteri og succes er fremvist i alt fra forskellige medier til pensum på uddannelsesinstitutioner. Mia Maja gør sig umage med at nuancere billedet af den stereotype iværksætter, for spørger man hende, er en iværksætter nemlig ikke en specifik type.

Iværksætteri er en metodik – det er en måde at gøre tingene på og en måde at tænke på, og det er derfor noget, som alle kan lære. Det handler ikke nødvendigvis om, at man skal være skabt af noget særligt, være et født geni eller opfinde den dybe tallerken. Det handler om at vide, hvad man vil, hvorfor man vil det og være modig nok til at lære, hvordan man kan føre det ud i livet.

For at bidrage til et mere mangfoldigt billede af  'iværksætteren' inddrages kitcheneurs fra køkkenet, der tæller alt fra en-personsvirksomheder til voksende organisationer med investeringer. Vi har et ansvar for at vise den alsidighed og mangfoldighed.

 

’Den succesfulde iværksætter’

Mødet med elever og studerende fortæller os rigtig meget om, hvordan livet som iværksætter opfattes, og hvad der kan stå i vejen for, at folk inspireres til at gå den vej. Da dette semesters elever fra Suhrs Højskole blev bedt om at beskrive ‘den succesfulde iværksætter’, var det blandt andet idéen om, at livet som iværksætter er enormt tidskrævende og risikofyldt økonomisk, der gik igen, og det var et liv, som virkede en smule skræmmende for flere af dem. Selvom det selvfølgelig ikke var hele beskrivelsen, var det alligevel et meget andet billede, som eleverne gik hjem med efter den sidste undervisningsgang. Mia Maja lever nemlig ud fra en filosofi, hvor hun altid spørger sig selv: Hvad er det værste, der kan ske, og kan jeg leve med det? Og hvis hun kan det, så gør hun det. Derudover sørger hun altid for at reflektere og spørge sig selv, om hun overhovedet har lyst til at gøre det – om det er noget, der gør hende glad.

De unge Suhrs-elever kunne altså tage tilbage til højskolen og videre ud i livet med et mere nuanceret billede af, at det at være iværksætter langt hen ad vejen er, hvad man gør det til, og så længe at man er villig til at løbe en vis risiko, og projektet er noget, man faktisk har lyst til at lave, så skal man ikke være bange for at kaste sig ud i det.  

En af de skønne elever, Kat, gik allerede med en spirende idé og et håb og en drøm en dag at kunne føre den ud i livet. Her er, hvad Kat sagde om de indsigter og råd, som forløbet i Kitchen Collective har givet dem med videre:

"Mia Maja inspirerede mig til at tage et skridt mod den retning, som jeg altid har tænkt var en urealistisk drøm. Med hendes gåpåmod og karisma er hun virkelig en inspirationskilde for mennesker som mig, som er bange for at tage skridtet imod iværksætteri. Det var virkelig en oplevelse at høre om andre iværksættere, unge som gamle, som ændrede min idé af, hvordan en succesfuld iværksætter kan se ud. Jeg er sikker på, at jeg kan bruge den undervisning og det 'mindset', som Mia Maja har lært mig, i min fremtid og i min drøm om at starte min egen cafe."

Kat har desuden tegnet sit umiddelbare indtryk af ’den succesfulde iværksætter’ både den første og den sidste undervisningsgang. Her er det særligt påfaldende og interessant, at det første indtryk er illustreret ved en person iklædt jakkesæt og slips, med begge arme i siden i en power pose, men med et stort spørgsmålstegn i ansigtet. Den seneste version er derimod en person i arbejdstøj med hænderne fulde af værktøj og med det største smil på læberne. Selvom der er flere af ordene på tegningerne, der går igen, er det altså ret interessant hvor stor en ændring, der er sket ved selve iværksætteren som person, og det er netop denne pointe, som Mia Maja og Kitchen Collective arbejder for at udbrede. At det handler om at være nysgerrig på at lære og tilegne sig nye værktøjer, at være hårdtarbejdende samt tro på det projekt man laver og sidst men ikke mindst at gøre det, som gør en glad, og som man gør, fordi man simpelthen ikke kan lade være.

Previous
Previous

VI ER FLYTTET I NYE LOKALER!

Next
Next

Street Food om Søerne 2023