Bliv en del af et netværk af grønne madiværksættere

Grønne madiværksættere er samfundsansvarlige og motiveret for sociale og miljømæssige forandringspotentialer, hvilket ofte kræver en forretningsmodel, der består af flere ben eller markeder. Samtidig er København placeret i toppen af grøn madinnovation og modtager stor international opmærksomhed, som da Financial Times i 2021 gav København tilnavnet ’Silicon Valley of Food’. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at de københavnske madiværksættere er klædt på til at imødekomme den voksende internationale interesse, samtidig med at deres forretningsmodel er både grøn og ansvarlig. 

Med dette netværk ønsker Kitchen Collective at skabe et læringsrigt fællesskab for grønne madiværksættere, der er klar til at udvikle deres forretning, hvad end der er tale om et nyt marked i Danmark eller i udlandet.

I Kitchen Collective sætter vi scene til madiværksætteriet, fordi vi tror på, at madiværksættere er fyrtårne for velsmagende løsninger på et sundere og mere bæredygtigt madsystem. Kitchen Collective er et demokratisk, deleøkonomisk og dagsordensættende madiværksætterhus, som verden vender sig mod for at blive inspireret til fremtidens madscene. Vi betragter os selv som en værdig kapacitet inden for viden om madiværksætteri og bæredygtige forretningsmodeller, og vi deler generøst ud af vores læringer og erfaringer, da vi tror på, at åbenhed og transparens bidrager til bæredygtig udvikling.

Foto: Agnes Saaby Thomsen

HVAD?

Kitchen Collective sætter rammerne for fire netværksarrangementer og inviterer grønne madiværksættere til at blive klogere på, hvordan de udvikler deres forretning, så den bliver levedygtig.

Programmet afsluttes med, at udvalgte iværksættere præsenterer på en opsamlende konference, så vi kan inspirere og begejstre til udvikling og forandring for andre iværksættere, indkøbere, investorer og madmeningsdannere. Således vil vi også danne grundlag for at kigge nærmere på, hvilke succeskriterier vi bør vurdere og anerkende grønt madiværksætteri ud fra. Derudover vil alle læringer blive samlet i en afsluttende rapport, som kan udbredes til vores netværk og derved blive til gavn for hele fællesskabet.

Vi er med erfaring fra tidligere programmer blevet bekræftet i, at vi er nødt til at gentænke ALLE forhold, når der skal udvikles grønne forretningsmodeller. Derfor har vi strikket et program sammen, som kommer hele vejen rundt – helt fra identifikation af forandringspotentialer, strategi, salg, kommunikation og finansiering.

HVORNÅR?

  • 1. Arrangement: 22. april

  • 2. Arrangement: 29. maj

  • 3. Arrangement: 28. august

  • 4. Arrangement: 18. september

  • Afsluttende konference: 10. oktober

HVORFOR?

Vores måde at producere, distribuere og forbruge mad udgør et stort og voksende dræn på klodens ressourcer, og det har en lang række iværksættere sat sig for at løse ved at skabe nye grønne virksomheder. Det vil vi gerne bakke op om, og målet er derfor at styrke de grønne iværksættere til at undersøge nye markeder og skalere deres grønne virksomheder via ansvarlige forretningsmodeller. Derudover er håbet, at både arrangementerne og den afsluttende konference vil afføde erfaringer og inspirerende læringer, som er til glæde og gavn for både iværksættere og andre interessenter fra madens verden.

Programmet ’Netværk for grønne madiværksættere’ skal med andre ord bidrage til at fremme en iværksætterkultur i Danmark, som har fokus på grøn omstilling samt grønne og ansvarlige forretningsmodeller. Mange års erfaring har lært os, at der er nogle helt særlige parametre, der gør sig gældende i forhold til at lykkes med en grøn og ansvarlig forretningsmodel, og derudover ved vi, at det er essentielt for iværksætterne at gennemgå disse læringer i et fællesskab.

Formålet er også at udlede viden om, hvad succeskriterierne er for at lykkes med en grøn og ansvarlig forretningsmodel, og hvordan man som forbruger, indkøber, samarbejdspartner eller investor bedst understøtter dette.

FOR HVEM?

Arrangementerne er for de iværksættere, som ønsker at udvikle sin forretningsmodel med nye aktiviteter eller nye markeder for at blive en levedygtig virksomhed.

Er det dig? Så tilmeld dig vores netværksarrangementer ved at trykke på knappen nedenfor.

Netværket er støttet af Erhvervstyrelsen

Previous
Previous

Kitchen Collective X Integrated Fodd Studies

Next
Next

Kooperativt København guider til en demokratisk by