RÅDGIVNINGSPROJEKTER

 

Greater CPH Food Start Up

Greater Copenhagen Food Startup er en fokuseret accelerator for tidlige madiværksættere. Programmet holder til i CPH Food Space i Kødbyen og samarbejder bl.a. med Irma, COOP Crowdfunding og Torvehallerne om at bringe nye, bæredygtige produkter og koncepter på markedet.

Programmet bliver til i et samarbejde mellem Copenhagen Business Hub – Erhvervshus Hovedstaden, CPH Food Space, Smag på Nordsjælland og Københavns Kommune og er finansieret af EU’s Social Fond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. 

Kitchen Collective er økonomisk partner i programmet, hvor vi både bistår med design af forløb, undervisning, rådgivning, mentoring, samt koordinering og afholdelse af aktiviteter.

Vi bød inden for til det første hold iværksættere i efteråret 2017. Siden da har vi mødt mere end 400 iværksættere, herunder Banana, Planteslagterne, Hey Planet, Rørt, København Kombucha og Vera Mexicana.

Vi tilbyder dels workshops, hvor vi styrker spirende madiværksættere i at blive skarpe på den gode madide. Derudover tilbyder vi et acceleratorforløb, hvor vi udvælger 10 ambitiøse startups, som vi arbejder intenst med i 5 måneder.

Vi har gennem prorgrammets år og med afsæt i de meget succesfulde virksomheder, vi har hjulpet i gang, fundet en rigtig god metodik for styrkelsen af disse virksomheder, som også har gjort os i stand til at skabe nogle gode samarbejder med markedet.

Vi tilbyder mentorsparring, hjælp fra eksperter, mulighed for at komme på hylderne og teste produkter i Irma, særligt udviklet sparringsforløb med Coop Crowdfunding, og et stort netværk af succesfulde iværksættere.

 

Restore Restaurants

 

Projektet Restore Restaurants vil hjælpe hovedstadens restauranter til hurtigt at omstille sig til nye segmenter og ændrede behov i forlængelse af COVID-19. Formålet er at sikre restauranternes langsigtede overlevelse og bruge krisens begrænsninger som afsæt til at skabe innovation i branchen. Projektet løber fra maj 2020 til december 2022.

Restore Restaurants har en bred partnergruppe bag sig med deltagelse af: FOOD Organisation of DenmarkDanmarks Restauranter &CaféerHORESTAKøbenhavns Kommune og Wonderful Copenhagen. Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Corona har været en hård periode for alle i restaurationsbranchen, og har været en fremkaldervæske for kendte og nye udfordringer. Kitchen Collective har sammen med Think Hospitality i 2021 udarbejdet fire rådgivningsforløb til restauranter i hovedstaden, der har givet restauranterne effektive og overskuelige handlingsplaner til at sikre den fremtidige forretning.

De fire rådgivningsforløb

Hvordan rekrutterer du bedst?
Vi diskuterer og udvikler tiltag til bedre at tiltrække og fastholde medarbejdere. Eksempler fra restaurationsverdenen såvel som andre brancher; korpsånd og work/life-balance; positionering blandt potentielle medarbejdere i ind- og udland. Restauranterne får konkrete tiltag til at tackle medarbejderudfordringerne. 

Markedsføring og relation til lokale gæster
Når turisterne udebliver, bliver de lokale gæster endnu vigtigere at fastholde. Restauranterne får her viden om hvordan de styrker relationen til de lokale via blandt andet sociale medier, så restaurant og gæst bliver hinandens ambassadører. 

Fire måder at skabe mersalg på
Restauranterne får indsigt i fire måder, de kan øge omsætningen på, samt konkrete værktøjer til at arbejde struktureret med mersalg: Nye kunder, hyppigere besøg, højere gennemsnitssalg og øget kapacitetsudnyttelse. 

Nøgletal og ugerutiner
Vi præsenterer restauranterne for en lille, men effektiv og praktisk operationel værktøjskasse og træner dem i at anvende den: Nøgletal, hvordan man finder dem, hvordan man bruger dem, essentielle møder mm. 

Fremtiden

Fremtiden byder på flere rådgivningsforløb, netværksmøder og innovationsforløb.

Er du en restaurant, der ønsker at deltage eller ønsker du at samarbejde omkring programmet, er du altid velkommen til at kontakte Mia Maja Hanssonmiamaja@kitchencollective.dk eller tage fat i projektleder Mikala Kofoed Rasmussenmik@woco.dk

 

Manifest for levedygtigt iværksætteri

 

I Kitchen Collective arbejder vi for at skabe levedygtigt iværksætteri gennem inspiration, rådgivning, mentoring og undervisning:

Levedygtigt iværksætteri er virksomheder:

  • der anerkender, hvad de står på skuldrene af

  • der tror på samarbejde frem for konkurrence 

  • der ikke har til formål slå andre gode initiativer eller virksomheder ud af markedet for udelukkende at fremme sig selv

  • der helt selv bestemmer, hvilken økonomisk bundlinje der tilsigtes at blive skabt, så længe de er økonomisk bæredygtige, og dermed ikke slider på unødvendige samfundspengekasser eller misbruger investorpenge

  • der ikke slider på klodens ressourcer og som ikke efterlader spor til de næste generationer

  • der drives på en sådan måde, at alle mennesker i processen har det godt.