Studerende + Kitcheneurs = Videnssamarbejde

Kitchen Collective og AAU CPH’s faglige samarbejde kommer ofte til gavn for både studerende og Kitchen Collective’s kitcheneurs. Seneste eksempel ser vi i september måned, hvor de studerende på 3. semester på Integrated Food Studies fremlagde deres projektarbejde, i faget Strategic Communication, til vores kitcheneurs, der havde været brugt som cases.

I et kick-off arrangement havde deltagerne Average Meatballs, Cykelkokken og Lima by Mercedes præsenteret deres virksomheder, samt deres aktuelle kommunikationsstrategi.

Derefter var det op til de studerende først og fremmest at vælge en kitcheneur, som de ville samarbejde med, og så smage det mad, de tre kitcheneurs havde forberedt til de studerende. Efter to uger præsenterede de studerende deres resultater til de tre kitcheneurs, der fik en grundig gennemgang af deres virksomhedskoncepter, hjemmesider og sociale medier, og en masse brugbar viden med sig hjem.

 

Et af formålene med det indgåede videns- og udviklingssamarbejde mellem Kitchen Collective og Aalborg Universitet København, er at skabe samarbejde og netværk på tværs af studerende og iværksættere. AAU CPH vil desuden gerne støtte start-ups, og Kitchen Collectives primære virke er netop at hjælpe madiværksættere i gang. Rasmus Østerlund Larsen, Kitchen Manager i Kitchen Collective, forklarer hvordan samarbejdet er givende for flere parter:

”Vores kitcheneurs har styr på maden, men er ofte grønne i hvordan man kører en virksomhed, hvordan man rammer en målgruppe, og gør opmærksom på sig selv. Derfor synes vi, at det er en fantastisk mulighed med samarbejdet mellem de studerende og vores kitcheneurs, da de lærer en masse, samt at vi bliver klogere på hvor de står i deres udvikling, og hvor vi bedst kan støtte op om dem.”

Morten Hedegaard Larsen, der underviser i faget Strategic Communication på AAU CPH, fortæller at tanken bag samarbejdet er simpel – det handler om at vi skal bruge hinanden.

”Det motiverer de studerende på en anden måde, at samarbejde direkte med folkene bag virksomhederne. Det er vigtigt, at de får lov til at prøve kræfter med virkeligheden, og ikke skal vente med at komme i gang, til de er færdige.”

præsentation

Samarbejdet er også en mulighed for, at afprøve de teoretiske aspekter fra studiet med hverdagen af en kitcheneur:

”De studerende får en masse begrænsninger fra en virkelig case, der tvinger dem til at bruge deres teorier og være mere kreative, samt at de får en helt anden feedback end jeg kan give dem.”

Nicklas Skov, der læser på tredje semester, og arbejdede med Average Meatballs som case, er enig i, at det er relevant at arbejde med cases fra verdenen uden for universitetet:

”Det er ikke så ofte vi får muligheden for at kommunikere direkte med virksomhederne, så jeg tænker, at det er en god opgave for begge parter, både for os studerende, som får lidt ’real life experience’, men også for virksomhederne, som kan få nogle andre øjne på deres projekter.”

Og studerende Clara Illum viser direkte, hvordan god PR til Cykkelkokken ser ud:

Fælles for de deltagende kitcheneurs var, at de fik en gennemgang af deres kommunikation, og især forslag til forbedringer af deres sociale medier var noget de alle kunne bruge. Cykelkokken blev en del klogere på, hvordan han kan målrette sin kommunikation specifikt til sin kundekreds, og Lima by Mercedes fik ideer til, hvordan de kan styrke det visuelle på deres hjemmeside, og bruge kommunikation til at informere deres kunder om deres produkter og tilberedningsmetoder. Average Meatballs har planer om at fortsætte samarbejdet med en af grupperne, og i sidste ende måske ansætte en studentermedhjælper til at tage sig af deres kommunikation på de sociale medier.

Vi i Kitchen Collective er glade for at se, at samarbejdet med AAU CPH kom både de studerende og vores kitcheneurs til gode. Vi glæder os til næste gang!